Peter-Thestrup-Politiker-Hoersholm-min

Peter Thestrup

1.
Tillid til borgeren

2.
Mere velfærd
& lavere skat

3.
Mindre bureaukrati

Roadpricing og bilafgifter

Roadpricing giver teoretisk god mening forureningsmæssigt. Fordi roadpricing som udgangspunkt betyder, at forurenende bilister betaler pr. kørt kilometer. Et supplement til vægtafgiften, hvor bilisterne allerede betaler for slitagen på vej-nettet.

Der er én meget simpel måde at øge skatten på CO2-forurening fra den private bilpark: Sæt benzin- og dieselafgiften op. Men husk samtidig at øge km-fradrag for erhvervs- og studiekørsel. Ingen grund til at købe dyre overvågningssystemer, for at få beskattet bilister pr. kørt km!

Eneste grund til at gå ind for dyre overvågningssystemer skulle være rent dyneløfteri allá Big brother watching you! Overvågningssystemer giver ingen mening ellers: Benzin-afgiften betales efter forbrug, dvs. pr. kørt kilometer.
Men, det skal nok lykkes en driftig sælger fra en producent eller en importør, at få solgt ideen om et overvågningssystem, der følger bilen, til mange af de politikere inde på Christiansborg, som ikke ejer kritisk sans.

Bilafgifter er grundlæggende en god indtægt for staten, da vi ikke selv producerer og skal eksportere biler.

Men, dertil er bilafgifter også ekstrabeskatning af folk, der ønsker at være uafhængige af offentlig transport og måske prioriterer den store fritidsbesparelse, som det giver at køre selv i stedet for at skulle skifte bus/tog/metro 2-3 gange på vej til arbejde.
Bilen giver en vis frihedsfølelse til selv at bestemme, til selv at råde, til selv at kunne. Men samtidig er bilen også et godt objekt at ekstrabeskatte, som man gør det i øjeblikket, hvor statens indtægter fra bilisme langt overstiger statens udgifter til vedligehold og udbyggelse af vejnet og broer.

For hurtigere at kunne få udskiftet Danmarks gamle bilpark med moderne biler, der forurener mindre end 10-20 gamle biler. Så burde man generelt sætte registreringsafgifterne ned, gerne helt fjerne dem og erstatte bilbeskatning udelukkende med større vægtafgift og større benzin- og dieselafgifter.

Da den forrige regerings, unge skatteminister, blottet for praktisk erhvervserfaring valgte at sætte bil-afgifterne på el-biler. Så faldt salget af el-biler til 1/10 fra det forventede salg.
Overraskende, syntes mange på Christiansborg.
Men sund logik kunne have fortalt, at en almindelig familiefar måske kunne have råd til en el-luksusbil uden afgifter til en halv million. Men, når prisen nærmer sig eller overskrider en million. Så bliver det igen kun den økonomiske elite, der har råd. Og så sælger man kun det samme som sædvanligt: Kedelige standard familie el-biler til de få idealister, der alligevel aldrig ville bruge penge på en drømme el-luksusbil.
Det skulle være forundt politikere selv at kunne tænke logisk og sætte sig ind i hvordan en almindelig gennemsnitsborger tænker. Men, nej!
Lad os få fjernet alle bilafgifter på el-biler straks!
Dem, der har haft råd til at betale over en mio. for en el-bil, har alligevel ikke tænkt sig at sælge den og vil i givet fald have råd til at tage værditabet.